close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קידוח כלונסאות – המדריך

מערכת שורשד אלול, תשעט04/09/2019

מהם כלונסאות ולמה הם משמשים בבניין? כיצד מקבעים כלונס בקרקע ומה ההבדל בין כלונס מוחדר לכלונס קידוח? כיצד מתבצע קידוח כלונסאות ואיך כל זה קשור בשיפוץ שלכם?

תגיות:
כלל חשוב בבנין- כל בניין או מבנה ממשקל או מגובה מסוים צריכים יסוד או יסודות, שיקבעו אותם לקרקע. מבנים קלים צריכים יסודות קלים יותר, אבל מבנים גבוהים או מבנים שנבנים על קרקעות חוליות או בוציות, צריכים סוגי יסודות כבדים או עמוקים יותר. כמובן, ככל שהנבין גבוה יותר ומורכב יותר הוא זקוק ליסודות חזקים יותר.

למה צריכים יסודות?
כדי שהמבנה לא ייהרס או ישקע במקרים של תנודות או שקיעת קרקע, וכדי שקירות תומכים לא יקרסו תוך כדי תהליך הבניה או לאחר הבניה. לכן, גם חשוב מאוד לרכוש חומרים איכותיים.

חומרי בניין בפתח תקווה
מוצאים רק באתר B144

בעבר הרחוק היו משתמשים בעיקר בכלונסאות מעץ: עמודים עבים שאותם היו מחדירים לתוך האדמה ואליהם היו מחברים את המבנה.
כיום, העיקרון לא שונה בהרבה: אנחנו מדברים על עמודים ששקועים בחלקם בקרקע, כאשר אל החלק העליון מחברים את היסודות האחרים של המבנה: קירות תמך, רצפה, עמודים וכו'.
בניגוד לכלונסאות של פעם, עשויי העץ, מבצעים היום את הכלונסאות בפלדה או בבטון בשילוב פלדה או חומרים אחרים.
קיימים מספר סוגים של כלונסאות, ומהנדס הבניין או הקונסטרוקטור בוחרים ביניהם על פי סוג הקרקע שקיים בשטח ואופי העומסים הצפויים על המבנה.

שני סוגי כלונסאות עיקריים: כלונס קצה מול כלונס חיכוך
כלונס קצה מוחדר עד שהוא מגיע לשכבת סלע או שכבה קשה במיוחד, שעליה הוא יכול "לעמוד".
כלונס חיכוך מוחדר כולו לאדמה והוא תומך במבנה בזכות החיכוך שלו עם הקרקע שעוטפת אותו. הוא מתאים למבנים קלים או בינוניים, ובמצב שבו אין שכבת סלע בעומק סביר או שהקרקע לא יציבה. מבנים כבדים יצטרכו כלונסאות קצה.

כלונס מוחדר מול כלונס קידוח
כלונס מוחדר הוא למעשה מוט פלדה ארוך שמגיע כמות שהוא ממפעל, ואותו תוקעים בקרקע במהלומות, ממש כמו יתד של אוהל.
כלונס קידוח הוא כלונס שאותו יוצקים בשטח והוא עשוי מבטון ופלדה. השיטה מאוד פופולרית בישראל, גם כאשר צריכים ליצור יסודות חדשים למבנה קיים (כמו בשיפוץ נרחב) ולא רק בבניה מאפס.

כיצד מתנהלת התקנת כלונס קידוח?
ראשית יוצרים בשטח בור אנכי שקוטרו בהתאם לגודל המבנה והמשקל שלו ובהתאם לתנאי הקרקע. הקוטר יכול לנוע בין 30 ל- 120 סנטימטרים. עומק הבור משתנה, שוב, בהתאם לדרישות ולתנאים, אבל יכול להגיע עד 25 מטרים.
לתוך הבור מחדירים בתנועת בורג (בסיבוב כלפי מטה) גליל שעשוי ממוטות פלדה שמחוברים ביניהם בחוטי מתכת.
הרשת האנכית הזו היא למעשה תבנית, שלתוכה יוצקים את הבטון: מחדירים את צינור המשאבה לתוך הבור עד התחתית ואז יוצקים את הבטון תוך כדי משיכת הצינור כלפי מעלה.

בסיום התהליך מוסיפים מוטות מתכת במרכז היציקה וכך נוצר למעשה כלונס קדוח.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה